Gelukkig zitten we in economisch wat betere tijden. Hierdoor zullen de meeste ondernemers de facturen op tijd betaald krijgen en zijn we ons wat minder bewust van het risico dat dit ook weleens niet zo zou kunnen zijn. Ook in deze tijd is het daarom verstandig om na te denken over dit risico en niet als het een keer echt speelt. Eén van de maatregelen die je kunt nemen om dit risico te beperken is de kredietverzekering. Naast dat je de financiële schade die voortvloeit uit een oninbare factuur verzekert is zitten daar ook nog aanvullende diensten in die betrekking hebben op dit risico. In dit blog vertellen we daar meer over.

Wat doet de kredietverzekering?

Als je de naam hoort zul je zeggen dat de kredietverzekering alleen de financiële schade dekt als je te maken krijgt met een oninbare factuur doordat een bedrijf niet meer in staat is die te betalen. Dat is niet helemaal waar. Naast dit zitten er nog een aantal aanvullende logische diensten bij. Om te beginnen zit er vaak de dienst bij om een kredietwaardigheidscheck te doen. Dit houdt in dat je voordat een partij klant wordt eerst kijkt of deze kredietwaardig is. Logisch want de meeste van je klanten betalen pas als je het product of dienst geleverd hebt. Daarmee financier je ze als het ware en is het logisch dat je van te voren wil weten of ze dit wel kunnen betalen. Dit doe je met de kredietwaardigheidscheck. Iets wat veel ondernemers niet doen en dit kan vervelende gevolgen hebben als een nieuwe klant ineens niet in staat blijkt om de facturen te betalen. Ook kun je bij een kredietverzekering vaak gebruik maken van de diensten van een incassobureau. Zij kunnen hun expertise en juridische middelen inzetten om je vordering uiteindelijk geïnd te krijgen.

Wat kun je zelf aan maatregelen nemen?

Naast dat je het risico kunt verkleinen met een kredietverzekering kun je zelf ook maatregelen nemen om het risico te verkleinen. Het voornaamste is een strak debiteurenbeheer. Dit kun je bewerkstelligen door allereerst te werken met goede software. Hiermee kun je onder andere gemakkelijk facturen versturen maar ook het beheer op je openstaande facturen doen. Zo kun je snel zien of er een betalingstermijn wordt overschreden en kun je daar dus snel actie op ondernemen. Dit kun je doen door binnen vijf dagen een herinneringsfactuur te versturen. Dit is een gangbare termijn en daarmee laat je ook zien dat je er kort op zit. Ook kun je er voor kiezen om telefonisch contact op te nemen.

Categorieën: Blog